söndag, januari 15, 2012

Mager Plånboksmånad & jubileum?

Jag tror att januari är en av de längsta och magraste månaderna på året.
Det finns säkert många skäl till det, magert på det sättet att det är läge att dra ner på godsaker och allt gott i matväg som man kanske unnat sig under de långhelger som varit i december för att inte tala om att bankkontot ekar tomt just av den anledningen också.
Man har liksom unnat sig lite extra av allt så att säga, även om det för min del varit väldigt lugnt.
Magert har det dock blivit trots allt, så inventering av skafferi, frys & kylskåp har iaf varit nyttig på det sättet. Trettonhelgen blev det trots allt lite extra, gjorde bl a  både chokladmousse och chokladkaka (det var iaf roligast) sen har det blivt allt i från soppor och lite egna pytter. Gröt har det också blivit, men jag gillar ju det.

Den här sista veckan innan lön går i samma stil. Men idag har jag kommit på vad jag ska göra med det älgkött som funnits i frysen ett tag, älgskavsgryta, mums. Å det lär ju kunna räcka till lite matlåda också.


Lite jobbigt är det trots allt att mitt jubileum kommer f ö r e lönen (i år med iofs) men jag som hade tänkt att bjuda hem släkt å vänner får skjuta på det till i februari först.
Ja jo, det kommer en judotävling emellan som jag tänkt döma på också förstås.
Men nu är det i allafall bokat, moster och jag far till Helsingfors nästa helg. Förhoppningsvis kommer jag även att få träffa en "gammal" bekant som jag inte träffat på 38 år. Inte illa va?
Vi kommer kanske till och med att ta vid traditionen att träffas i Helsingfors som våra mödrar haft under massor av år.

Inga kommentarer: