måndag, september 03, 2012

Borås, Borås...

Det blev en tidig start för mig i lördags morse... redan strax före halv fem var jag uppe med tuppen för avfärd till Borås... och med lite pauser för kaffe, bensträckare mm hann jag precis avverka de närapå 40 milen så jag var framme kl 10 vid Scandic Plaza. (Förresten, superfräscht ställe... Även Syrianska FC bodde på detta ställe inför matchen mot Elfsborg på söndag em.!)

Årets riksdomarkonferens "hände" i Borås, vi var 37 stycken från nästan hela Sverige för att gå igenom en himla massa matchsekvenser.

Dessutom hade vi fint besök från Belgien, Franky de Moor, ledamot i EJU's domarkomitte, som gav vägledning och klara direktiv på vad man ska/kan fokusera och tänka på. Vilket innebar förståss att hela seminariet hölls på engelska och ibland svengelska, inte minst syns det i mina anteckningar, en del kommentarer är på svenska men i de flesta fall på engelska.

Hur som helst var det mycket lärorikt och jag gjorde hyfsat ifrån mig på de exempel som jag fick att bedömma, direkt. Det gällde bl. a om det var poäng eller inte och vilken poäng det skulle vara, ute/inne, bestraffning osv... Kort tid att tänka, och emellanåt kom vi fram till olika domslut. Men där kom Franky in med sin expertis och gav oss "facit"!

Intensivt, lärorikt och trevligt.. Allt på en gång.

På lunchen började vi spåna på olika sätt att nyrekrytera domare, bl a kom tanken upp på att i en viss zon (nämner inga "namn" !) ge ut en kalender där bilder på domare i full utstyrsel (mer eller mindre iaf!) visar olika tecken, i olika matchsituationer en del mer dråpligare förslag dök upp också. Men kul hade vi!!

Innan seminariet avslutades hade vi sedvanligt årsmöte med val av zonansvariga och till RDK.
Efter detta var det bara att sätta sig i bilen igen för returresan hem.
Snart är det dags för tävlingsäsongen att komma igång igen och då ses vi ju, de flesta av oss igen!

Tack den här gången, Borås!



Inga kommentarer: